יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

בדיקת חשבונות בנק



10 טיפים על...בדיקת חשבונות בנק



כל עסק מנהל חשבון בנק אחד לפחות, אולם מעטים הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים שבאמת יודעים מהן זכויותיהם וחובותיהם מול הבנק, ואולי יותר חשוב מכך –  מהן חובותיו וזכויותיו של הבנק כלפי העסק שלהם.


1.1        לבנק אין חובה לתת אשראי ללקוח, אולם אם עשה כן, חלה עליו חובת תום לב ונאמנות ללקוח. חובת תום הלב של הבנק ללקוח חשובה ורחבה כל כך עד כדי איזון חוסר השוויון בכוח הבנק ביחס ללקוח.

1.2        לקוח המעמיד בטחונות טובים לאשראי אותו הוא מקבל מבנק, צריך לבדוק, למשל בהשוואת מחירים לבנקים אחרים, את מחירי האשראי אותם הוא משלם.

1.3        חלק חשוב מרווחי הבנק הינם עמלות שונות שאותם מחייב הבנק את החשבון. יש לבצע השוואת מחירים בין בנקים שונים, ורק אז לבחור את הבנק איתו עובדים. ניתן להתמקח על גובה העמלות טוב יותר אם מציגים בפני בנקאי עמלה שמשולמת בבנק אחר.

1.4        בטחונות כספיים (תוכניות חסכון, פיקדונות וכיוצ"ב) ניתן לשעבד ולקבל מולם אשראי במחירים נמוכים במיוחד בגלל הסיכון האפסי של הבנק במקרה זה. עם זאת, עדיף כלכלית להזרים כספים אלו ישירות לחשבון העסקי.

1.5        במידה ונדרש אשראי מול נכס נדל"ן לתקופה ארוכה, יש לשקול בסיס הצמדה של האשראי (מדד, דולר, שקלי וכיוצ"ב). הבנק יעדיף תמיד את המסלול שבו הוא צפוי להרוויח הכי הרבה, אולם הלקוח צריך לבדוק ולא להסתמך על הבנקאי בבחירת המסלול.

1.6        יש לבחון האם מסגרת אשראי שהעמיד הבנק היא לא נמוכה מדי בכוונה להגדיל את רווחי הבנק על חשבון הלקוח, למשל כאשר הבנק מוסיף הלוואות קצרות יקרות מאוד מעבר למסגרת כאשר הלקוח נזקק להן.

1.7        לעיתים בנקאי מחתים את הלקוח על הסכם להעמדת אשראי מבלי למלא את ההסכם בכל הנוגע לתנאי האשראי, למשל מחיר האשראי והעמלות הכרוכות בהעמדתו. פרטי ההסכם ממולאים ע"י הבנקאי לאחר חתימת הלקוח. בדיעבד מגלה הלקוח כי חויב בשיעורי ריבית ועמלות גבוהות מאלו שסיכם עליהן בע"פ עם הבנקאי. ניתן לפנות לבנק ולתקן את חיובי היתר בדיעבד.

1.8        יש לשמור מסמכים הקשורים בניהול החשבון בבנק לרבות תדפיסים של תנועות, הסכמי התקשרות, פרוטוכלים וכיוצ"ב לתקופה של 7 שנים לפחות, כדי שבמידת הצורך ניתן יהיה לבחון את החשבון, מבלי להזדקק לבנק לצורך הפקתם מחדש. הפקה חדשה של מסמכים אלו עלולה לעלות כסף רב, בעוד ההפקה הראשונה של המסמכים היא חינם.

1.9        יש לערוך רישומים של שיחות בע"פ עם בנקאים, ולהקפיד לרשום את נוסח הדברים שנאמרים בצורה מדויקת ככל שניתן (אפילו מילה במילה). רישומים אלו עשויים לשמש ראיה בבוא היום כאשר ייבדק חשבון הבנק, ואולי גם ראיה שתוצג בבוא היום בבית משפט כעדות לסיכום בע"פ בין הבנק ללקוח. בנוסף, רישום של שיחות שנערכות עם בנקאים יביאו בנקאים לעמידה בדברים שסוכמו בע"פ יותר מאשר מצב שבו אין רישום.

1.10      יש לערוך רישום, עדיף ממוחשב, של תאריכים שבהם פוקעים הסכמים עם הבנק, למשל הסכם העמדת מסגרת אשראי, ומחיר שסוכם. לעיתים ייווצר מצב שבו הבנק יחדש הסכם, תוך ניצול חוסר ערנות של הלקוח, וישנה את התנאים המשופרים שניתנו בהסכם שפג תוקפו.

רו"ח אבי סלומון : ייעוץ עסקי בדיקת חשבונות בנק הבראת חברות, הבראת עסקים ליווי עסקי  שירותי חשבות לחברות בינוניות וקטנות.



אין תגובות: